På mange måter er skilt blitt menneskets veivisere og symbol på hvilke forventninger vi har til ting. Vi påvirkes hele tiden av hvilke skilt som er rundt oss og våre handlinger preges ut ifra de. Trafikken er kanskje den viktigste arenaen hvor skilting styrer oss, og også der det er viktigst at vi følger skiltene.
I de tidligste skriftformene har skilting blitt viktige symboler for budskap. Som f.eks. runer. Skilt, logoer og symboler er tre ord som i 2020 på mange måter er vevd sammen for å skape en profilering. Vi blir tidlig lært viktige skilt i livet som vi må ta med oss videre.
For bedrifter har skilter blitt veldig viktig. Moderne tids teknologibaserte verden har ført til at skilter nå ofte er transcendent i form av at den betyr noe mere for forskjellige kulturer. Skilt er transkulturelle, men også transmedia. Bedrifter sine skilt, ofte logoer, er transmedia i den form av at den skal tilpasse seg flere plattformer i virkeligheten og i sosiale medier (internett).
Moderne skilt er ofte assosiert med varemerker og skapt ut ifra navn og oppdrag. Vil man bli sett på som en seriøs og profesjonell aktør, er skilt og logo spesielt viktig. Det er rett og slett blitt en del av den grafiske profilen som man trenger i 2020.https://medium.com/@jdreeves/a-history-of-symbols-a93626435bd2.
Skilt preges av valg man tar under designprosessen. Materialer kan veksle mellom plast, pvc, aluminium, akryl og glass som alle gir forskjellige uttrykk. Har du en logo eller grafisk profil kan det være lurt å kontakte en aktør som driver med skilting som kan ordne fysiske skilt innendørs eller utendørs, og som kan plasseres enten på fasaden eller ved en annen plass hvor den blir synliggjort.
Mennesker er hele tiden vant til å bruke det synlige for å gjøre valg i hverdagen og det er derfor skilting er så viktig.
Skilt behøver ikke være belyst. Skilt kan også designes for å gi utrykket man ønsker, som for eksempel å designe et skilt i 3D. Det ser man ofte på fotballkamper hvor logoer og skilter ligger på gresset, men teksten fremstilles som 3D slik at det på TV ser ut som om logoen «står».
Dette er en visuell effekt man kan be om hos de som lager skiltet for deg. Ser man på noen av de største bedriftene i verden som Google og GE har de flere ganger gjennomført en «rebranding» når det gjelder deres grafiske profil. Slik blir deres merkevare symboler på den digitale alderen som hele tiden utvikler seg. Den visuelle kulturen vi nå lever i, både i virkeligheten og gjennom mobiltelefon/internett gjør skilting veldig viktig for å overleve i nesten alle markeder.
Har du riktig profilering og mye god skilting vil man kunne stå ut i mengden. Det er mye å tenke på for en liten bedrift, men fortvil ikke. Hos aktører slik som Avantidesign kan du bestille skilter til din bedrift, enten det skal være på vegg, vinduer, fasade eller plasseres andre steder man kan skilte.
Det er standard å ta en uforpliktende konsultasjon for å få en oversikt over mulighetene man har med logo og skilt.